Artikel: een artikel in deze Algemene Voorwaarden;
Bijlage: een bijlage bij deze Algemene Voorwaarden met specifieke bepalingen met betrekking tot een te leveren Dienst;
Dienst: alle diensten die door Kemari krachtens de Overeenkomst worden geleverd, inclusief, waar van toepassing, de resultaten van diensten;
Intellectuele Eigendomsrechten: alle intellectuele eigendomsrechten en daaraan verwante rechten, zoals auteursrechten, merkrechten, octrooirechten, modelrechten, handelsnaamrechten, databankrechten, naburige rechten, evenals knowhow-rechten;
Kemari: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Kemari Digital B.V. (ingeschreven in het handelsregister onder nummer 67691293), gevestigd en kantoorhoudend te (7523 MD) Enschede, Moutlaan 38;
Opdracht: iedere opdracht tot het verlenen van Diensten ten behoeve van de Opdrachtgever, met inbegrip van iedere wijziging of aanvulling op de betreffende opdracht, evenals alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en uitvoering daarvan;
Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon aan wie Kemari diensten zal leveren;
Overeenkomst: de overeenkomst die is gesloten tussen Kemari en de Opdrachtgever;
Partijen: Kemari en de Opdrachtgever gezamenlijk;
Prestaties: alle Diensten en andere geleverde (fysieke of niet-fysieke) producten/zaken;
Software: websites, softwareapplicaties (“apps”) of andere software/programma’s die Kemari ontwikkelt voor de Opdrachtgever onder de Overeenkomst;
Schriftelijk: inclusief per e-mail;
Vertrouwelijke Informatie: informatie waarvan de vertrouwelijkheid uitdrukkelijk door de wederpartij is medegedeeld, informatie waarvan de vertrouwelijkheid voortvloeit uit de aard ervan, en informatie waarvan de andere partij op grond van feiten en/of omstandigheden redelijkerwijs moet begrijpen dat deze vertrouwelijk is;
Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.
2.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle bestaande en toekomstige rechtsverhoudingen tussen Kemari en de Opdrachtgever, inclusief alle aanbiedingen, offertes en Overeenkomsten.
2.2 Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op Overeenkomsten met Kemari waarvoor derden door Kemari dienen te worden ingeschakeld.
2.3 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle bestaande en toekomstige rechtsverhoudingen tussen Kemari en de Opdrachtgever, inclusief alle aanbiedingen, offertes en Overeenkomsten.
2.4 Afwijkingen van deze Voorwaarden kunnen slechts schriftelijk tussen Kemari en de Opdrachtgever per Overeenkomst worden overeengekomen. Indien een dergelijke afwijking tussen partijen is overeengekomen, kan de Opdrachtgever zich voor latere Overeenkomsten niet op deze afwijking beroepen.
2.5 Indien er onduidelijkheid bestaat over de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze Voorwaarden (inclusief de Bijlagen), dient de uitleg plaats te vinden naar de “geest” van deze bepalingen.
2.6 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze Voorwaarden (of de Bijlagen) is geregeld, dient deze situatie te worden beoordeeld naar de “geest” van deze Voorwaarden.
2.7 Indien sprake is van strijdigheid tussen verschillende bepalingen van deze Voorwaarden (of de Bijlagen), prevaleert de bepaling waarop Kemari zich beroept.
3.1 Alle aanbiedingen en offertes van Kemari zijn vrijblijvend en binden Kemari niet, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld in de Overeenkomst.
3.2 Aanbiedingen en offertes van Kemari verliezen hun geldigheid dertig (30) dagen na de datum, tenzij schriftelijk anders is aangegeven.
3.3 Kemari kan niet aan haar aanbod of offerte worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod of de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of schrijffout bevat.
3.4 De Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan promotionele uitingen, zoals teksten, aanbevelingen en ander reclamemateriaal afkomstig van Kemari.
3.5 De in een aanbod of offerte vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere overheidsheffingen, evenals eventuele kosten in het kader van de Overeenkomst, zoals reis-, verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders vermeld.
3.6 Indien Kemari in een aanbod of offerte een schatting maakt van de omvang van de opdracht en het aantal te besteden uren, kan de Opdrachtgever aan deze schatting geen rechten ontlenen.
4.1 De Overeenkomst komt tot stand zodra het aanbod of de offerte is aanvaard. Van aanvaarding is sprake zodra de Opdrachtgever instemt met het betreffende aanbod of de offerte. Aanvaarding wordt ook geacht te hebben plaatsgevonden indien Kemari redelijkerwijs uit het gedrag van de Opdrachtgever mag afleiden dat deze instemt met het aanbod of de offerte.
4.2 De Overeenkomst wordt uitsluitend aangegaan tussen Kemari en de in de Overeenkomst als Opdrachtgever aangeduide natuurlijke of rechtspersoon. Er komt geen overeenkomst tot stand tussen de Opdrachtgever en degene die de Opdracht namens Kemari uitvoert of bij de uitvoering van de Opdracht betrokken is, ongeacht of de Opdracht is gegeven met het oog op uitvoering door die persoon in de zin van artikel 7:404 van het Burgerlijk Wetboek. De bepalingen van artikel 7:404 en artikel 7:407 lid 2 BW worden hierbij uitgesloten.
5.1 Kemari zal de Overeenkomst naar beste weten en kunnen uitvoeren en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap. De verplichtingen van Kemari zijn echter uitsluitend inspanningsverplichtingen, tenzij Kemari uitdrukkelijk schriftelijk een garantie heeft afgegeven overeenkomstig artikel 6.
5.2 Bij de uitvoering van de Overeenkomst is Kemari niet gehouden aan aanwijzingen van de Opdrachtgever, in het bijzonder wanneer deze aanwijzingen de inhoud en/of omvang van de Overeenkomst wijzigen of aanvullen. Indien Kemari ervoor kiest om dergelijke aanwijzingen te volgen, is zij gerechtigd hiervoor kosten in rekening te brengen (‘meerwerk’, zie ook artikel 9 van deze Voorwaarden).
5.3 De beoogde levertijden en data worden vermeld in de Overeenkomst, evenals de wijze (en, indien van toepassing, de plaats) waarop levering en/of (indien van toepassing) oplevering van de door Kemari te leveren Prestaties plaatsvindt. Daarbij wordt benadrukt dat de doorlooptijd van een Opdracht afhankelijk is van diverse factoren en omstandigheden, waaronder de medewerking van de Opdrachtgever en relevante derden en de kwaliteit van de aan Kemari verstrekte gegevens en informatie. De overeengekomen levertijden zijn dan ook uitsluitend indicatief en kunnen niet als ‘fatale termijnen’ worden beschouwd.
5.4 Indien overschrijding van een overeengekomen (lever)termijn of datum dreigt, zullen Partijen indien nodig overleg voeren om passende maatregelen te nemen. De Opdrachtgever heeft nimmer recht op schadevergoeding of enige andere vorm van compensatie bij overschrijding van een overeengekomen (lever)termijn of datum.
5.5 De Opdrachtgever erkent en aanvaardt dat Kemari bij het leveren van haar Prestaties mede afhankelijk is van diensten en/of producten van derden. Kemari is niet aansprakelijk voor de diensten en/of producten van derden.
5.6 Algemene of specifieke voorwaarden van derden die door Kemari zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de Overeenkomst zijn van toepassing, tenzij Kemari en de Opdrachtgever de toepasselijkheid daarvan uitdrukkelijk hebben uitgesloten. Dit betekent dat Kemari zich ook jegens de Opdrachtgever op deze voorwaarden van derden mag beroepen, onverminderd het recht van Kemari om zich in plaats daarvan op deze Voorwaarden te beroepen indien zij dat wenst. Op eerste verzoek van de Opdrachtgever zal Kemari een kopie verstrekken van de toepasselijke voorwaarden van derden.
5.7 Kemari heeft het recht om de Overeenkomst in fasen uit te voeren. In dat geval mag Kemari de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de voorgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
5.8 Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft Kemari het recht om iedere uitgevoerde fase afzonderlijk te factureren en betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur niet door de Opdrachtgever is voldaan, is Kemari niet verplicht om de volgende fase uit te voeren en heeft zij het recht om de Overeenkomst op te schorten.
6.1 Indien Kemari – in afwijking van het bepaalde in Artikel 5 – bereid is één of meerdere garantieverplichtingen aan te gaan, dient dit uitdrukkelijk te worden overeengekomen. Dit betekent dat duidelijk (in woorden) moet worden aangegeven dat een bepaalde verplichting een garantieverplichting betreft en dat het gegarandeerde resultaat voldoende concreet en specifiek moet zijn omschreven.
6.2 Alle aansprakelijkheidsbeperkingen, vervalclausules en overmachtbepalingen in deze Voorwaarden zijn volledig van toepassing op eventuele garantieverplichtingen die door Kemari worden aangegaan.
6.3 Iedere garantieverplichting die door Kemari wordt aangegaan, vervalt automatisch indien de Opdrachtgever wijzigingen aanbrengt in, of reparaties uitvoert of laat uitvoeren aan, de geleverde prestaties, of indien de geleverde prestaties worden gebruikt voor andere doeleinden dan normale bedrijfsdoeleinden.
6.4 De Opdrachtgever erkent en aanvaardt dat Kemari niet kan garanderen dat de Diensten, en in het bijzonder de Software, zonder incidenten zullen functioneren. Onder ‘incidenten’ worden onder andere onderbrekingen, storingen, (netwerk)uitval en fouten verstaan.
7.1 Gebreken in de door Kemari geleverde Prestaties dienen zo spoedig mogelijk na ontdekking schriftelijk aan Kemari te worden gemeld (conform Artikel 7.3). Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om de geleverde Prestaties tijdig op gebreken te controleren. Indien gebreken niet tijdig worden gemeld, worden de Prestaties geacht te zijn aanvaard. De Opdrachtgever kan zich dan niet langer op het gebrek beroepen, en alle aanspraken en rechten van de Opdrachtgever met betrekking tot het gebrek vervallen.
7.2 Indien de Overeenkomst betrekking heeft op de ontwikkeling van Software, omvatten ‘gebreken’ uitdrukkelijk ook eventuele bugs in de Software en afwijkingen van de functionele of technische specificaties zoals expliciet in de Overeenkomst beschreven. Van een dergelijk gebrek is alleen sprake indien de Opdrachtgever dit kan aantonen en het reproduceerbaar is.
7.3 Een melding van een gebrek dient te worden gedaan binnen 7 (zeven) dagen na de dag waarop de gebrekkige prestatie is geleverd, of – indien levering plaatsvindt door middel van installatie- of implementatiewerkzaamheden van Kemari – binnen 7 (zeven) dagen na afronding van de betreffende werkzaamheden. Indien de Opdrachtgever kan aantonen dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder had kunnen ontdekken, geldt in afwijking van het voorgaande dat melding dient te worden gedaan binnen 3 (drie) dagen na de ontdekking van het gebrek.
7.4 De bepalingen van dit Artikel 7 zijn ook van toepassing indien een gebrek betrekking heeft op een garantieverplichting die door Kemari is aangegaan.
7.5 Indien een gebrek tijdig en correct aan Kemari wordt gemeld, zal Kemari het gebrek behandelen. Dit houdt in dat Kemari het gebrek zal beoordelen. De Opdrachtgever is verplicht om hierbij mee te werken. Kemari zal het betreffende gebrek in beginsel kosteloos herstellen. Kemari bepaalt zelf op welke wijze dit ‘herstel’ plaatsvindt (reparatie of vervanging van de gebrekkige prestatie). De Opdrachtgever zal alle verzochte medewerking verlenen. Kemari is niet verplicht om gebreken te herstellen indien deze verband houden met wijzigingen of reparaties die de Opdrachtgever zelf heeft uitgevoerd aan de Prestaties. Dit geldt ook indien de Opdrachtgever de Prestaties gebruikt voor andere doeleinden dan diegene waarmee Kemari bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs rekening had moeten houden.
8.1 Kemari factureert haar diensten doorgaans maandelijks op basis van daadwerkelijk gewerkte uren, volgens een time and material-model. In de Overeenkomst kunnen echter afwijkende prijsafspraken worden opgenomen.
8.2 Alle door Kemari gehanteerde prijzen zijn in euro’s en betaling dient eveneens in euro’s te geschieden. De prijzen zijn gebaseerd op werkzaamheden binnen normale kantooruren.
8.3 Alle prijzen zijn exclusief btw, andere door de overheid opgelegde heffingen en eventuele door derden in rekening gebrachte kosten (zoals – maar niet beperkt tot – kosten voor diensten van derden, licentiekosten voor software van derden, en transportkosten).
8.4 Tenzij anders overeengekomen tussen Partijen, zijn prijsopgaven, begrotingen, ramingen en/of voorcalculaties van Kemari uitsluitend indicatief. De Opdrachtgever kan hieraan geen rechten of verwachtingen ontlenen. Kemari is slechts verplicht om de Opdrachtgever te informeren over overschrijdingen van een voorcalculatie of budget indien dit uitdrukkelijk tussen Partijen is overeengekomen.
8.5 Kemari is gerechtigd om gedurende de looptijd van de Overeenkomst haar prijzen te verhogen. Kemari zal de Opdrachtgever hiervan – voor zover mogelijk – vooraf informeren. In geval van prijsverhoging kan de Opdrachtgever de Overeenkomst opzeggen binnen 14 (veertien) dagen na kennisgeving, met inachtneming van een opzegtermijn van 3 (drie) maanden tegen de verhoogde tarieven. Dit opzeggingsrecht geldt niet indien Kemari haar prijzen met maximaal 10% verhoogt per januari van een nieuw kalenderjaar.
8.6 Indien de Opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is hij zonder enige aanmaning of ingebrekestelling in verzuim. De Opdrachtgever is dan een vertragingsrente verschuldigd van 8% per maand over het openstaande bedrag. Daarnaast komen alle (buiten)gerechtelijke kosten (inclusief kosten van adviseurs/juridische bijstand) voor rekening van de Opdrachtgever. De juridische kosten bij gerechtelijke incassoprocedures zullen niet worden beperkt tot het liquidatietarief van de rechter, maar komen in beginsel volledig voor rekening van de Opdrachtgever.
8.7 Kemari heeft het recht haar verplichtingen op te schorten zolang de Opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet is nagekomen, ongeacht of de betalingsachterstand betrekking heeft op de verplichtingen die Kemari opschort.
8.8 Alle door Kemari gecommuniceerde prijzen zijn onder voorbehoud van type- en/of invoerfouten. Kemari is niet gebonden aan dergelijke fouten.
8.9 Betaling door de Opdrachtgever geschiedt nadat Kemari een factuur heeft verzonden. Tenzij op de factuur of in de Overeenkomst een andere betalingstermijn is vermeld, dient betaling binnen 14 (veertien) dagen na factuurdatum te geschieden. De betalingstermijn geldt als fatale termijn. Alle betalingen geschieden zonder enige aftrek, opschorting of verrekening.
8.10 Klachten over facturen dienen schriftelijk te worden ingediend binnen 14 (veertien) dagen na ontvangst van de betreffende factuur, bij gebreke waarvan deze als aanvaard gelden. Zulke klachten schorten de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op.
8.11 Alle betalingen aan Kemari worden eerst aangewend ter voldoening van alle verschuldigde rente en kosten, en daarna ter voldoening van de oudst openstaande facturen, ongeacht of de Opdrachtgever heeft aangegeven dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.
8.12 Kemari kan bij het aangaan van de Overeenkomst een voorschot vragen. Daarnaast kan Kemari tijdens de uitvoering van de Overeenkomst een aanvullend voorschot of andere vormen van zekerheid van de Opdrachtgever verlangen.
8.13 De Opdrachtgever stemt in met elektronische facturatie.
8.14 Indien de Opdrachtgever gegronde twijfel heeft over de echtheid van facturen en/of betalingsinstructies, dient de Opdrachtgever dit direct schriftelijk aan Kemari te melden. Betaling aan een onbevoegd persoon geldt niet als geldige betaling aan Kemari.
9.1 De Opdrachtgever aanvaardt dat een eventueel overeengekomen (tijd)planning tussen Partijen kan worden beïnvloed door tussentijdse uitbreiding en/of wijziging van de omvang van de Overeenkomst of omstandigheden die bij het aangaan van de Overeenkomst niet bekend waren of in aanmerking zijn genomen. Indien zich een dergelijke situatie voordoet, zal Kemari de Opdrachtgever hiervan op de hoogte stellen.
9.2 Onder meerwerk wordt onder andere verstaan wanneer het extra te verrichten werk het oorspronkelijke budget overschrijdt of indien het beoogde extra werk buiten de functionele omschrijving van de opdracht valt zoals opgenomen in de Overeenkomst. Indien Kemari voorziet dat meerwerk nodig is, zal zij de Opdrachtgever hierover informeren. Het meerwerk zal worden uitgevoerd op basis van nacalculatie (time and material), tegen de op dat moment bij Kemari geldende uurtarieven. Indien het meerwerk een toeslag van maximaal 10% oplevert ten opzichte van de oorspronkelijk overeengekomen totale vergoeding onder de betreffende Overeenkomst, is Kemari bevoegd dit meerwerk – op kosten van de Opdrachtgever – uit te voeren zonder dat de Opdrachtgever hierover vooraf geïnformeerd hoeft te worden.
9.3 Kemari is niet verplicht om meerwerk uit te voeren en mag van de Opdrachtgever verlangen hiervoor een separate overeenkomst met Kemari aan te gaan.
9.4 Het feit dat (de behoefte aan) meerwerk ontstaat tijdens de uitvoering van de Overeenkomst, geeft de Opdrachtgever niet het recht om de Overeenkomst op te zeggen, te ontbinden of te vernietigen.
10.1 De Opdrachtgever is verplicht om alle gegevens en/of informatie te verstrekken die Kemari aangeeft nodig te hebben, of die de Opdrachtgever redelijkerwijs moet begrijpen als noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder begrepen maar niet beperkt tot informatie over specifieke wet- en regelgeving waaraan Kemari in de sector van de Opdrachtgever moet voldoen, en zal alle gevraagde medewerking verlenen. Offertes en voorstellen van Kemari, alsmede de daarop gebaseerde Overeenkomst, zijn gebaseerd op de door de Opdrachtgever verstrekte informatie.
10.2 Kemari is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit onjuiste of onvolledige gegevens en informatie die door de Opdrachtgever zijn verstrekt. De Opdrachtgever garandeert tevens dat alle aan Kemari verstrekte gegevens, in welke vorm dan ook, evenals de verzoeken en het gebruik van de diensten, geen inbreuk maken op rechten van derden.
10.3 Indien noodzakelijke gegevens en/of informatie voor de uitvoering van de Overeenkomst niet of niet tijdig worden verstrekt, heeft Kemari het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de extra kosten die voortvloeien uit de vertraging in rekening te brengen conform de op dat moment geldende tarieven.
10.4 De Opdrachtgever dient zich te houden aan de technische specificaties die door Kemari zijn gesteld met betrekking tot zijn systemen en infrastructuur. Daarbij geldt dat de Opdrachtgever verantwoordelijk is voor het nemen van passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen ter voorkoming van ongeoorloofde en/of onrechtmatige toegang tot en gebruik van zijn systemen en infrastructuur.
10.5 Voor zover Kemari in het kader van de Overeenkomst gebruikersnamen en/of wachtwoorden verstrekt, is het de Opdrachtgever niet toegestaan deze aan derden te verstrekken of anderszins openbaar te maken zonder toestemming van Kemari. De Opdrachtgever is tevens verantwoordelijk voor de juistheid van deze gegevens en volledig aansprakelijk voor eventueel misbruik, tenzij dit misbruik het gevolg is van opzettelijk of grof nalatig handelen van Kemari.
10.6 Indien de Opdrachtgever gelijktijdig of eerder eenzelfde of vergelijkbare opdracht heeft toevertrouwd aan een of meer derden, dient hij dit bij het aangaan van de Overeenkomst direct aan Kemari te melden. Deze informatieplicht geldt ook indien de opdracht in het verleden reeds aan derden is gegeven.
11.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen in de Overeenkomst, berusten alle Intellectuele Eigendomsrechten en Knowhow met betrekking tot de Overeenkomst en de Prestaties uitsluitend bij Kemari. Indien een dergelijk recht slechts door registratie of depot kan worden verkregen, is uitsluitend Kemari bevoegd dit te doen.
11.2 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen in de Overeenkomst, is Kemari niet verplicht om enige Intellectuele Eigendomsrechten en/of Knowhow aan de Opdrachtgever over te dragen.
11.3 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen in de Overeenkomst, is Kemari niet verplicht om te onderzoeken of er Intellectuele Eigendomsrechten van derden bestaan in verband met de Overeenkomst. De Opdrachtgever vrijwaart Kemari voor alle aanspraken van derden met betrekking tot inbreuk op dergelijke rechten.
11.4 Kemari doet uitdrukkelijk geen afstand van haar persoonlijkheidsrechten zoals bedoeld in artikel 25 van de Auteurswet.
11.5 Kemari is gerechtigd om in (het resultaat van) de door haar geleverde Prestaties een verwijzing naar haar naam (zoals merk- en/of handelsnaam) op te nemen. De Opdrachtgever mag deze verwijzing niet verwijderen of wijzigingen aanbrengen die – naar het oordeel van Kemari – de verwijzing aantasten.
11.6 De Opdrachtgever verleent Kemari een onherroepelijke en onvoorwaardelijke toestemming om de Prestaties en de materialen die zijn gebruikt bij de uitvoering van de Overeenkomst, zoals ontwerpen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, rapporten, formats, enz., te gebruiken voor eigen promotie- en/of publiciteitsdoeleinden. Deze bepaling blijft van kracht, ook indien Kemari op grond van artikel 11.2, eerste zin, verplicht is zich in te spannen tot overdracht van enig Intellectueel Eigendomsrecht aan de Opdrachtgever.
12.1 Indien Kemari een Dienst voor de Opdrachtgever verricht, verleent Kemari aan de Opdrachtgever een herroepelijk, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht (het ‘Gebruiksrecht’) om de resultaten van deze Dienst te gebruiken. Het Gebruiksrecht vangt aan op het moment dat het resultaat ter beschikking wordt gesteld en is beperkt tot gebruik voor het doel van de Opdracht zoals dat bij het aangaan van de Overeenkomst bij Kemari bekend was.
12.2 Het Gebruiksrecht wordt verleend onder de voorwaarde dat de Opdrachtgever de bepalingen van de Overeenkomst (waaronder de betalingsverplichtingen) strikt naleeft. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft, vervalt het Gebruiksrecht automatisch. In dat geval dient de Opdrachtgever onmiddellijk elk gebruik van het betreffende resultaat te staken. De Opdrachtgever vrijwaart Kemari voor alle schade en aanspraken van derden die voortvloeien uit niet-naleving van dit artikel door of namens de Opdrachtgever.
13.1 De verantwoordelijkheid voor gegevens, waaronder persoonsgegevens zoals bedoeld in artikel 4 lid 1 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die op enige wijze worden verwerkt tijdens de uitvoering van de Overeenkomst, ligt volledig bij de Opdrachtgever. De Opdrachtgever garandeert aan Kemari dat de inhoud, het gebruik en/of de verwerking van deze gegevens niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op rechten van derden.
13.2 Indien Kemari werkzaamheden verricht met betrekking tot gegevens van de Opdrachtgever, diens medewerkers of gebruikers op verzoek of op bevel van een overheidsinstantie of in verband met een wettelijke verplichting, kunnen de hieraan verbonden kosten aan de Opdrachtgever worden doorbelast.
13.3 Indien Kemari kwalificeert als verwerker in de zin van artikel 4 lid 8 AVG, zullen Partijen een verwerkersovereenkomst sluiten volgens het model van Kemari.
13.4 In aanvulling op het bovenstaande vrijwaart de Opdrachtgever Kemari voor alle (juridische) aanspraken en vorderingen van derden – waaronder mede begrepen (inter)nationale toezichthouders en betrokkenen – en voor alle daaruit voortvloeiende schade, om welke reden dan ook, in verband met de verwerking van persoonsgegevens onder de Overeenkomst.
14.1 De aansprakelijkheid van Kemari is uitgesloten, ongeacht de rechtsgrond waarop deze aansprakelijkheid is gebaseerd.
14.2 Indien en voor zover Kemari zich niet op het bepaalde in artikel 14.1 kan beroepen, is de aansprakelijkheid van Kemari, ongeacht de rechtsgrond, beperkt overeenkomstig de volgende leden van dit artikel.
14.3 De aansprakelijkheid van Kemari is per gebeurtenis (waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen als één gebeurtenis wordt beschouwd) beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag dat de verzekeraar van Kemari in het betreffende geval uitkeert. Indien geen uitkering plaatsvindt, is de aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag, althans dat deel van de factuur waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. De totale cumulatieve aansprakelijkheid van Kemari zal echter nooit meer bedragen dan € 50.000,00 (vijftigduizend euro).
14.4 Aansprakelijkheid van Kemari voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade voortvloeiend uit aanspraken van klanten van de Opdrachtgever, schade in verband met het gebruik van zaken, materialen of software van derden die door de Opdrachtgever zijn voorgeschreven, of de inschakeling van derden die door de Opdrachtgever zijn voorgeschreven, is uitgesloten. Ook voor verminking, vernietiging of verlies van gegevens of documenten is Kemari niet aansprakelijk.
14.5 Kemari is niet aansprakelijk voor schade die gedekt wordt door enige verzekering van de Opdrachtgever.
14.6 De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid laten andere in deze Voorwaarden opgenomen uitsluitingen en beperkingen onverlet.
14.7 De uitsluitingen en beperkingen in artikel 14.1 t/m 14.6 vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de leiding van Kemari.
14.8 Tenzij nakoming door Kemari blijvend onmogelijk is, ontstaat aansprakelijkheid voor toerekenbare tekortkoming pas nadat de Opdrachtgever Kemari onmiddellijk schriftelijk in gebreke heeft gesteld, met daarin een redelijke termijn voor herstel, en Kemari ook na die termijn tekortschiet. De ingebrekestelling moet een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving bevatten.
14.9 Voor enig recht op schadevergoeding dient de Opdrachtgever de schade zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 (dertig) dagen na het ontstaan ervan schriftelijk aan Kemari te melden. Indien dit niet gebeurt, is Kemari van aansprakelijkheid bevrijd.
14.10 Iedere aanspraak op schadevergoeding vervalt automatisch door verloop van 12 (twaalf) maanden na het ontstaan van de aanspraak.
14.11 De bepalingen van dit artikel evenals andere uitsluitingen en beperkingen in deze Voorwaarden gelden ook ten gunste van (rechts)personen die door Kemari zijn ingeschakeld voor de uitvoering van de Overeenkomst.
14.12 De Opdrachtgever vrijwaart Kemari voor alle mogelijke aanspraken van derden wegens schade die samenhangt met de uitvoering van de Overeenkomst.
15.1 Kemari is niet verplicht tot nakoming van enige verplichting, waaronder een overeengekomen garantieverplichting, indien zij daartoe wordt verhinderd als gevolg van overmacht.
15.2 Onder overmacht van Kemari wordt onder andere verstaan: (i) overmacht van toeleveranciers van Kemari, (ii) het niet-nakomen van verplichtingen door toeleveranciers, (iii) gebreken in goederen, apparatuur, software of materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) stroomuitval, (vi) storingen in internet-, data- of telecomverbindingen, (vii) (cyber)criminaliteit, (cyber)vandalisme, oorlog of terrorisme, en (viii) algemene vervoersproblemen.
15.3 Indien een overmachtssituatie langer dan 30 (dertig) dagen voortduurt, hebben beide Partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen zonder schadeplichtig te zijn en zonder enige verplichting tot ongedaanmaking of vergoeding.
15.4 Indien Kemari tijdens de overmachtssituatie nog gedeeltelijk kan presteren of heeft gepresteerd, is zij gerechtigd deze prestaties afzonderlijk te factureren als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
16.1 Partijen verplichten zich onvoorwaardelijk tot geheimhouding van Vertrouwelijke Informatie, zowel tijdens als na beëindiging van de Overeenkomst. Deze verplichting geldt niet indien en voor zover openbaarmaking wettelijk of op basis van een rechterlijk bevel is vereist; in dat geval wordt de openbaarmaking tot een minimum beperkt. De verplichting blijft gelden totdat de informatie op rechtmatige wijze algemeen bekend is geworden.
16.2 Partijen gebruiken Vertrouwelijke Informatie uitsluitend voor het doel waarvoor deze is verstrekt.
16.3 De geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie die:
• reeds bekend was ten tijde van de verstrekking;
• algemeen bekend is of wordt;
• op rechtmatige wijze van derden is verkregen zonder geheimhoudingsverplichting.
16.4 Bij schending van dit artikel verbeurt de Opdrachtgever een direct opeisbare boete van € 10.000 (tienduizend euro) per overtreding, plus € 1.000 (duizend euro) per dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van Kemari op aanvullende schadevergoeding.
17.1 Een Overeenkomst komt tot stand zoals omschreven in artikel 4 en eindigt automatisch bij voltooiing van de Dienstverlening.
17.2 Indien de Overeenkomst betrekking heeft op Diensten met een bepaalde looptijd, zoals abonnementen, geldt dat na afloop van de initiële looptijd de overeenkomst automatisch wordt verlengd voor dezelfde duur. Opzegging dient schriftelijk minstens één maand voor het einde van de lopende periode plaats te vinden.
17.3 Indien sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd, kan deze door elk van de Partijen worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 3 (drie) maanden.
17.4 Alle betalingsverplichtingen blijven van kracht tot het moment waarop de Overeenkomst daadwerkelijk is beëindigd.
17.5 Bij ontbinding en reeds verrichte Prestaties blijft de betalingsverplichting daarvoor bestaan, tenzij de Opdrachtgever kan aantonen dat Kemari in gebreke is gebleven met betrekking tot een wezenlijk onderdeel daarvan.
17.6 Kemari is gerechtigd de Overeenkomst per direct te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst bij faillissement, surseance van betaling, beëindiging of liquidatie van de onderneming van de Opdrachtgever (anders dan ten behoeve van reorganisatie of fusie) of bij wijziging van zeggenschap.
17.7 Ongeacht de looptijd van de Overeenkomst is Kemari te allen tijde gerechtigd deze zonder opgaaf van redenen op te zeggen.
17.8 Bij beëindiging heeft de Opdrachtgever geen recht op terugbetaling of enige andere vorm van compensatie.
17.9 Bepalingen die naar hun aard ook na beëindiging van kracht blijven, blijven onverkort gelden, waaronder (maar niet beperkt tot) Artikelen 11, 14, 16 en 18.
18.1 Deze Voorwaarden en de Overeenkomst worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht.
18.2 De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
18.3 Alle geschillen zullen worden beslecht door arbitrage conform het Reglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (www.sgoa.eu), in principe te Enschede.
18.4 Dit laat onverlet het recht van Partijen om voorlopige voorzieningen te vragen in (arbitraal) kort geding of conservatoire maatregelen te treffen.
18.5 Kemari behoudt zich het recht voor om geschillen voor te leggen aan de bevoegde rechter in Overijssel, locatie Almelo.
19.1 Kemari is gerechtigd haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst (sub)licentie te verlenen of over te dragen aan derden. De Opdrachtgever mag dit niet.
19.2 De door Kemari opgeslagen versie van communicatie en resultaten geldt als bindend bewijs, tenzij de Opdrachtgever het tegendeel aantoont.
19.3 Indien een bepaling uit deze Voorwaarden ongeldig of onafdwingbaar is, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen in overleg een vervangende bepaling overeenkomen met zoveel mogelijk gelijke werking.
19.4 Kemari is gerechtigd deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. De Opdrachtgever wordt hierover schriftelijk geïnformeerd en ontvangt de nieuwe versie.
19.5 Indien deze Voorwaarden in een andere taal zijn vertaald, prevaleert bij uitleg altijd de Nederlandse versie.
De bepalingen in deze Bijlage A zijn, in aanvulling op de Algemene Voorwaarden, van toepassing indien Kemari diensten levert aan Opdrachtgever op het gebied van softwareontwikkeling. Begrippen met een hoofdletter hebben de betekenis zoals opgenomen in artikel 1.1 van de Algemene Voorwaarden.
1.1 Kemari zal zich inspannen om de Software te ontwikkelen overeenkomstig de in de Overeenkomst opgenomen beschrijvingen.
1.2 Kemari heeft het recht om schriftelijke goedkeuring te vragen van een ontwerp en/of concept van de Software alvorens met de ontwikkeling te starten. Indien deze goedkeuring uitblijft, is Kemari gerechtigd de ontwikkeling op te schorten en de daardoor ontstane kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen tegen de gebruikelijke tarieven totdat goedkeuring is verkregen.
1.3 Tenzij anders in de Overeenkomst bepaald, is Kemari niet verplicht een zogenaamd “contentmanagementsysteem” te leveren of te implementeren voor de te ontwikkelen Software. Indien dit wel is overeengekomen, accepteert Opdrachtgever dat het beheer en gebruik van het contentmanagementsysteem volledig onder zijn verantwoordelijkheid valt. Kemari kan geen garantie geven op het gebruik door Opdrachtgever van het contentmanagementsysteem (en de gevolgen daarvan voor de werking van de Software).
2.1 Kemari zal zich inspannen om de Programmatuur op te leveren conform de beschrijving in de Overeenkomst.
2.2 Voor de aanvaarding van de Programmatuur wordt volledigheidshalve verwezen naar Artikel 7 (Klachten en Aanvaarding) van de Algemene Voorwaarden. Partijen kunnen in de Overeenkomst uitdrukkelijk een afwijkende test- en acceptatieprocedure overeenkomen.
3.1 Kemari garandeert niet dat de ontwikkelde Software altijd goed zal functioneren in combinatie met nieuwe versies van webbrowsers of andere software en/of websites. Ook garandeert Kemari niet dat de Software naar behoren werkt op alle soorten apparatuur/hardware.
3.2 De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor rechtmatig gebruik van de Software, inclusief het gebruik van tekstuele en grafische gegevens en content. De Opdrachtgever vrijwaart Kemari van alle aanspraken van derden die voortvloeien uit of verband houden met het gebruik van de Software.
3.3 Indien Kemari cookies plaatst en/of uitleest namens de Opdrachtgever, garandeert de Opdrachtgever dat alle toepasselijke privacy- en gegevensbeschermingswetten worden nageleefd, waaronder maar niet beperkt tot de Telecommunicatiewet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Opdrachtgever vrijwaart Kemari voor alle aanspraken van derden, inclusief opgelegde boetes.
4.1 Kemari is alleen verplicht tot onderhoud van de Software indien en voor zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen tussen Partijen.
4.2 De onderhoudsverplichting is primair beperkt tot het verhelpen van “fouten” in de Software. “Fouten” zijn: substantiële afwijkingen van de Software van de functionele of technische specificaties zoals overeengekomen. Fouten dienen onverwijld te worden gemeld volgens de procedures van Kemari. Voor overige gebreken is Kemari niet verantwoordelijk.
4.3 Kemari is niet verplicht fouten te herstellen indien deze zijn veroorzaakt door:
– Aanpassingen aan de Software door anderen dan Kemari;
– Gebruik in strijd met de Overeenkomst;
– Onoordeelkundig gebruik door Opdrachtgever of derden;
– Invoervouten of fouten in de gebruikte gegevens.
4.4 Ook is Kemari niet verantwoordelijk voor fouten als gevolg van defecten in hardware of software van derden, of als de Software in strijd met documentatie/instructies wordt gebruikt.
4.5 Alleen indien schriftelijk overeengekomen, valt ook het leveren/installeren van nieuwe versies en releases van ondersteunende software onder onderhoud.
4.6 Alleen indien schriftelijk overeengekomen, is Kemari verantwoordelijk voor beveiliging, back-up, standby en herstelservices.
De bepalingen in deze Bijlage B zijn, aanvullend op de Voorwaarden, van toepassing indien Kemari op verzoek van de Opdrachtgever diensten verleent op het gebied van hosting (al dan niet via een publieke cloudleverancier), hierna “Hosting” of “Hostingdiensten” genoemd.
1.1 Met verwijzing naar Artikel 5.6 van de Voorwaarden geldt dat Kemari derden (leveranciers) mag inschakelen voor Hostingdiensten en zich jegens de Opdrachtgever mag beroepen op hun algemene of specifieke voorwaarden.
1.2 Bij gebrek aan expliciete afspraken zorgt de Opdrachtgever zelf voor benodigde apparatuur, software, verbindingen en andere randvoorwaarden. Kemari is nooit verplicht tot dataconversie.
1.3 Kemari zal zich inspannen om de Hostingdiensten ongestoord aan te bieden, maar biedt geen garanties, tenzij uitdrukkelijk overeengekomen in een Service Level Agreement (SLA).
1.4 Kemari mag het gebruik van Hostingdiensten tijdelijk onderbreken of beperken voor onderhoud. Kemari zal dit tot een minimum beperken en de Opdrachtgever tijdig informeren. De Opdrachtgever heeft geen recht op schadevergoeding.
1.5 Kemari is niet aansprakelijk voor onbeschikbaarheid of beperkte beschikbaarheid door stroomstoringen, netwerkproblemen, defecten in apparatuur/software van de Opdrachtgever, leveranciersproblemen of andere oorzaken buiten haar macht.
1.6 Bij beëindiging van de Overeenkomst zal Kemari meewerken aan overdracht van Hosting aan derden tegen gebruikelijke uurtarieven.
2.1 Kemari mag limieten stellen aan opslagruimte, bandbreedte en/of dataverkeer per periode.
2.2 Niet-gebruikte capaciteit kan niet worden meegenomen naar volgende periodes.
2.3 Bij overschrijding van limieten wordt de Opdrachtgever geïnformeerd en mogen extra kosten worden doorbelast.
2.4 Alleen logbestanden en administratie van Kemari gelden als bewijs van gebruik.
3.1 De Opdrachtgever onthoudt zich van verspreiding van informatie in strijd met:
1. redelijke instructies van Kemari,
2. wet- en regelgeving,
3. de Overeenkomst.
3.2 De Opdrachtgever handelt als zorgvuldig internetgebruiker en volgt de “netiquette”. Hij onthoudt zich van gedrag dat indruist tegen goede zeden of rechten van derden, zoals verspreiden van spam, (kinder)porno, virussen, hackpogingen, DDoS-aanvallen of privacyschending.
3.3 Gebruik van Hosting mag het netwerk of andere gebruikers niet hinderen.
3.4 Bij redelijke verdenking van overtreding door de Opdrachtgever mag Kemari alle maatregelen nemen die zij nodig acht. Kosten zijn voor rekening van de Opdrachtgever.
3.5 Kemari is niet schadeplichtig voor dergelijke maatregelen.
3.6 De Opdrachtgever vrijwaart Kemari voor alle claims van derden ten gevolge van gegevens of gedrag op websites van de Opdrachtgever, of wegens niet-nakoming van verplichtingen zoals genoemd in dit artikel.
4.1 Na beëindiging van Hostingdiensten stelt Kemari de gehoste gegevens 30 (dertig) dagen beschikbaar voor download. Daarna vervalt elke aanspraak.
4.2 Na deze periode verwijdert Kemari de gegevens zonder nadere kennisgeving.
De bepalingen in deze Bijlage C zijn, aanvullend op de Voorwaarden, van toepassing indien Kemari diensten levert m.b.t. domeinnamen, zoals aanvraag, verlenging, overdracht of verhuizing, hierna “Domeinnaamdienst” genoemd.
1.1 Indien Kemari een Domeinnaamdienst levert op basis van de Overeenkomst, dient de Opdrachtgever zich te houden aan regels en procedures van derden (zoals registrar of host). Op verzoek verstrekt Kemari deze regels.
1.2 De Opdrachtgever is verplicht alle kosten voor aanvraag of registratie te betalen tegen de overeengekomen of gebruikelijke tarieven. Kemari garandeert niet dat een gewenste domeinnaam wordt toegewezen.
1.3 Kemari is niet verantwoordelijk voor de juistheid of tijdigheid van domeinnaamdiensten of het bereiken van beoogde doelen/resultaten van de Opdrachtgever.