Wat is de rol van een strategisch creatief partner?

Geschreven door
Steijn de Lepper
Steijn de Lepper
Art director
Gepubliceerd op
30
-
06
-
2025
5 min leestijd

We zeggen het intern al een tijdje en sinds kort spreken we het ook vol overtuiging uit naar de buitenwereld: KEMARI® is een strategisch creatief partner.

Maar wat betekent dat precies? Wat doet een strategisch creatief partner? Het is een term die misschien abstract klinkt, maar in de praktijk juist enorm concreet en waardevol is. In deze blog nemen we je stap voor stap mee in wat het inhoudt. En vooral: wat je eraan hebt.

Om het eenvoudig én helder te maken, ontleden we de term in drie delen: strategisch, creatief en partner. Want elk onderdeel vertelt iets essentieels over hoe wij werken, denken en aanpakken.

Een stevig strategisch fundament

Strategie komt in alle soorten en maten. Iedereen heeft er zo z’n eigen beeld bij. Sommigen zien het als een stapel A4’tjes vol toekomstscenario’s en trendanalyses voor 2050. Dat beeld herkennen we maar het is niet hoe wij strategie zien.

Voor ons is strategie geen eindeloos document, maar het fundament onder je merk. Een kompas dat richting geeft. Het is een slimme mix van relevante data, interne inzichten, externe ontwikkelingen, meetbare doelen en de expertise van een betrokken partner zoals KEMARI®. Geen keiharde blauwdruk, maar een doordachte leidraad waarmee je koers houdt in een veranderende wereld. Een goede strategie biedt houvast voor de komende jaren. Niet om vast te zetten, maar om te versterken. Om te bouwen aan een merk dat niet alleen vandaag relevant is, maar ook morgen inspeelt op de behoeften van je doelgroep.

De kans is groot dat je bij KEMARI® bent binnengekomen met een concreet middel waarvoor je onze expertise wilt inzetten, zoals een website, merkidentiteit of campagne. Het is ook goed mogelijk dat je één van deze middelen bij ons afneemt zonder voorafgaand strategisch traject. En dat is helemaal prima, we zijn nergens te groot voor.

Tegelijkertijd geloven we sterk in de kracht van een helder strategisch fundament. Het legt de basis voor duurzame merkontwikkeling en levert op de lange termijn meer op. In het ideale scenario starten we met een strategische verkenning waarin we samen de juiste middelen inventariseren om jouw merkdoelen te realiseren. Pas daarna geven we die middelen in de concept- en creatiefase definitief vorm.

Merken die durven met lef en karakter

We hebben samen de koers van je merk bepaald binnen de strategische richting. We weten waar we naartoe willen en wat onze doelen zijn. Maar wat is jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie? Daarvoor is het cruciaal om creativiteit en strategie met elkaar te verbinden. Binnen de richting die we samen hebben uitgezet, gaan wij doen waar we stiekem het vrolijkst van worden: we voegen creativiteit en onderscheidend vermogen toe aan jouw merk.

Dat doen we in twee fases: de conceptfase en de creatiefase. In de conceptfase ontdekken we nieuwe mogelijkheden, geven we je merk een eigen stem en een eigenzinnige visuele identiteit, en zorgen we ervoor dat jouw merk eruit springt. Alles binnen de strategische richting die we samen hebben bepaald met als doel jouw merk te laten opvallen in een zee van ruis en copycats binnen jouw branche.

Ronden we deze fase succesvol af, dan staat er een sterk strategisch fundament, met een merk dat een uitgesproken en uniek karakter heeft. Herkenbaar in vorm en boodschap, duidelijk in behoeftevervulling, én aantrekkelijk voor zowel huidige als nieuwe klanten.

In de daaropvolgende creatiefase vertalen we de eerder geïnventariseerde middelen en het creatieve concept naar concrete ontwerpen en uitwerkingen. Onze projectmanagers houden je wekelijks op de hoogte en betrekken je bij elke stap in het project. Natuurlijk is er altijd ruimte voor tussentijdse feedback.
We gooien een eindproduct natuurlijk niet zomaar over de schutting. Integendeel we sluiten elk traject af met een eindpresentatie, bij jullie op locatie of bij ons op kantoor. Tijdens deze sessie nemen we jou en je team mee in wat we samen hebben ontwikkeld en laten we zien hoe je dit als merk effectief kunt inzetten én er maximaal van kunt profiteren. Vanaf dat moment kijken we graag vooruit. We hopen op een duurzame samenwerking waarin we samen blijven bouwen aan de groei en ontwikkeling van jouw merk.

Een gezamenlijk doel met een nuchtere en kritische blik

Een bureau? Dat is toch zo’n bedrijf vol jonge mensen die liever appen dan bellen? Laten we het erop houden dat wij ons gewoon graag lang jong voelen. Ons team beschikt inmiddels over jarenlange ervaring met een breed scala aan vraagstukken. En we communiceren het liefst persoonlijk. Fysiek, of via goed georganiseerde online meetings waarin we écht samen kunnen bouwen en gevoel krijgen bij wat we ontwikkelen.

We werken het liefst als verlengstuk van jouw organisatie. Daarom vragen we inzicht in jullie behoeften én in de interne en externe uitdagingen. Alleen zo kunnen we écht waarde toevoegen. We houden van korte lijnen en direct contact, op momenten dat we volledige aandacht voor elkaar hebben. Jij kunt ons altijd bereiken, maar reken er ook op dat wij jou actief achter de broek aanzitten. Want samen vormen we één team. En van ons mag je verwachten dat we daarin een proactieve en betrokken partner zijn.

Merken met karakter

Een strategisch creatief partner is meer dan een bureau dat middelen oplevert. Het is een verlengstuk van jouw merk. We zijn een partner die met je meedenkt, meebeweegt, confronteert én inspireert. Die structuur aanbrengt, maar ook energie en scherpte toevoegt om echt het verschil te maken. Bij KEMARI® bouwen we niet zomaar campagnes of websites. We bouwen strategisch sterke, creatief krachtige merken met karakter.

Iedereen praat over het bouwen van merken. Wij schrijven er ook écht iets zinnigs over.
Black Friday vs. Green Friday: De evolutie van e-commerce marketing
Black Friday vs. Green Friday: De evolutie van e-commerce marketing
lees de blog
Veel is veranderd, en dat is maar goed ook
Veel is veranderd, en dat is maar goed ook
lees de blog
We combineren creativiteit met data voor merken die werken
Creating Spaces: 3D beleving voor projectafbouw

Stap in de wereld van Creating Spaces en beleef hun projecten zoals nooit tevoren

JURGEN: high-end mode online met beleving én rendement

Hoe wij samen met JURGEN high-end merkbeleving digitaal realiseerde en activeerde